کلاس پروازی چیست؟ آشنایی با انواع کلاس های پروازی

اگر تا به حال اقدام به تهیه و خرید بلیط هواپیما کرده باشید، حتماً با اصطلاحاتی نظیر پرواز چارتری، کلاس پروازی first class، کلاس های پروازی ترکیش و… مواجه شده‌اید. قیمت رزرو بلیط هواپیماها و خدماتی نظیر میزان بار مجاز، جریمه استرداد بلیط و…، بسته به کلاس پروازی متفاوت است و به همین دلیل آشنایی با انواع کلاس های هواپیما برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، بسیار مهم خواهد بود.

فرست کلاس (First Class)

در برخی از ایرلاین‌ها کلاس پروازی وجود دارد که نسبت به کلاس بیزنس، پریمیوم اکونومی و اکونومی، لوکس‎تر، راحت‌تر و در نتیجه گران‌تر است. در هواپیماهای مسافربری، فرست کلاس معمولاً به تعداد محدودی صندلی و یا کابین که به ندرت فراتر از ۲۰ عدد می‌شود، در قسمت جلویی هواپیما اطلاق می‌شود که به نسبت دیگر صندلی‌ها از فضای آزاد جلوی پا، راحتی و حریم شخصی بیشتر برخوردار است. به طور کلی، فرست کلاس بالاترین کلاس ممکن در سفر محسوب می‌شود.

در هواپیماهای ملخی، صندلی‌های فرست کلاس در قسمت عقب هواپیما به منظور اجتناب از شنیده شدن صدای ملخ آن قرار دارند. این در حالیست که در هواپیماهای جت این صندلی‌ها نزدیک به دماغه‌ی هواپیما و یا در برخی از هواپیماها مانند ایرباس ای ۳۸۰ (Airbus A380) و یا بوئینگ ۷۴۷ (Boeing 747) در طبقه‌ی بالایی قرار گرفته اند. لازم به ذکر است هر دو هواپیمای نامبرده در زمره‌ی هواپیماهای بسیار بزرگ ساخته شده در جهان هستند.

صندلی‌های فرست کلاس غالباً صندلی‌های نیم دایره ای که عرض بیشتر و فضای بیشتری دارند هستند. گاهی فرست کلاس به سوئیت‌های کوچک و مجزایی که مجهز به تلویزیون و پنل جدا کننده از فضاهای دیگر است اطلاق می‌شود.

صندلی‌های فرست کلاس در پروازهای بین المللی ۲۳۹-۱۴۷ سانتی متر فاصله‌ی بین دو صندلی۱ و ۸۹-۴۸ سانتی متر عرض دارند. در حالیکه در پروازهای داخلی فاصله‌ی بین دو صندلی ۱۷۳-۸۶ سانتی متر و عرض هر صندلی ۵۶-۴۶ سانتی متر است. افراد بلند قد طبیعتاً احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

مسافران فرست کلاس حداقل یک سرویس بهداشتی جداگانه دارند. معمولاً ورود مسافران بیزنس و اکونومی به قسمت فرست کلاس هواپیما ممنوع است. قسمت فرست کلاس هواپیما به امکانی به نام AVOD مجهز است که سیستمی است که به کاربران اجازه می‌دهد محتواهای صوتی یا تصویری را هرزمان بنا به میل خودشان تماشا یا گوش کنند.

امکانات فرست کلاس پروازهای طولانی ایرلاین‌های بسیار لوکس با برخی از امکانات یک هتل ۵ ستاره، مانند مینی بار، ممکن است مطابقت داشته باشد.

بیزنس کلاس (Business Class)

بیزنس در صنعت هواپیمایی به کلاس پروازی گفته می‌شود که در آن سرویس‌هایی با کیفیتی مابین کلاس پروازی فرست و اکونومی ارائه می‌شود اما هم اینک بسیاری از ایرلاین‌هایی که فرست کلاس را از لیست خدمات خود حذف کرده‌اند، بیزنس کلاس را با بهترین کیفیت به مسافران ارائه می‌دهند.

کلاس پروازی بیزنس از طریق نوع صندلی، غذا، نوشیدنی و دیگر امکانات از کلاس‌های دیگر جدا می‌شود. در هوانوردی غیر نظامی، بیزنس کلاس با حروف J یا C نشان داده می‌شود. اگرچه لازم به ذکر است بنا به شرایط ممکن است از حروف دیگر نیز استفاده شود.

در مقایسه با مسیرهای داخلی و کوتاه، برای مسیرهای طولانی کلاس پروازی بیزنس بسیار راحت تر و مناسب‌تر از کلاس اکونومی است. تفاوت عمده‌ی کلاس بیزنس با اکونومی در نوع صندلی‌هاست. نوآوری در صندلی‌های کلاس پروازی بیزنس به همراه خصوصیات تشکیل دهنده اش، قبل از آن فقط در فرست کلاس دیده شده بود. صندلی‌های بیزنس کلاس، فاصله‌ی بسیار زیاد در امکانات و راحتی صندلی‌های فرست و اکونومی را از بین بردند. از طرف دیگر قیمت پروازهای بیزنس کلاس هم به اندازه‌ی فرست کلاس بالا نبود. همین موضوع عاملی شد تا بسیاری از ایرلاین‌ها بخشی از هواپیما را به فرست کلاس اختصاص ندهند و به جای آن صندلی‌های بیشتری برای کلاس پروازی بیزنس در نظر بگیرند.

مسافران کلاس پروازی اکونومی معمولاً اجازه‌ی رفت و آمد به کابین بیزنس کلاس را ندارند، در صورتی که مسافران فرست کلاس بین کابین خودشان و کابین بیزنس رفت و آمد می‌کنند.

برای پروازهای طولانی به طور معمول چند نوع صندلی وجود دارد:

صندلی‌های گهواره ای نیمه تخت خواب شو صندلی‌هایی هستند که تا ۱۶۰ درجه به عقب می‌روند و اساساً فضای بیشتری برای پا دارند. فاصله‌ی بین دو صندلی معمولاً ۱۶۰-۱۴۰ سانتی متر و اندازه‌ی صندلی‌ها ۵۶-۵۱ سانتی متر است.

صندلی‌های تمام تخت خواب شو به منظور فراهم کردن بیشترین میزان راحتی، به طور کامل خوابیده می‌شوند و موازی سطح زمین قرار می‌گیرند. برخی از ایرلاین‌ها این نوع صندلی‌ها را در پروازهای بین المللی خود ارائه می‌دهند و در عین حال کلاس پروازی بیزنس را با نوع دیگری از صندلی پوشش می‌دهند تا بتوانند بلیط هر دو نوع کلاس پروازی را به فروش برسانند.

هواپیمایی بریتیش (British Airways) در زمره‌ی اولین ایرلاین‌هایی بود که صندلی‌های تمام تخت خواب شو را به بازار صنعت هواپیمایی وارد کرد.

پریمیوم اکونومی کلاس (Premium Economy Class)

در سال‌های اخیر برخی از ایرلاین‌ها کلاس جدیدی به نام پریمیوم اکونومی به هواپیماهای خود اضافه کرده اند. این کلاس پروازی امکاناتی بین اکونومی و بیزنس ارائه می‌دهد.

کلاس پریمیوم اکونومی، راحتی بیشتر، صندلی‌های بزرگ‌تر، چک این آسان‌تر به همراه سرویس‌های بهتری برای غذا و نوشیدنی فراهم می‌آورد. در مقایسه با کلاس اکونومی استاندارد، صندلی‌های کلاس پریمیوم اکونومی از ۱۵-۱۰ سانتی متر فضای پای بیشتر، ۵-۲ سانتی متر عرض بیشتر و مانیتورهای شخصی بهره مند هستند.

عموماً اگر پرواز زودتر رزرو شود، نرخ بلیط کلاس پروازی پریمیوم اکونومی ۸۵ درصد و اگر نزدیک به تاریخ پرواز رزرو شود، این نرخ ۳۵ درصد بیشتر از بلیط‌های اکونومی محاسبه می‌گردد. اما به طور کلی بلیط پرواز کلاس پریمیوم اکونومی ۶۵ درصد ارزان‌تر از بلیط‌های بیزنس کلاس هستند.

اکونومی کلاس (Economy Class)

کلاس اکونومی که گاهاً به نام کلاس استاندارد نیز شناخته می‌شود، رایج‌ترین کلاس پروازی محسوب می‌شود.

صندلی‌های کلاس پروازی اکونومی معمولاً کمی به عقب خم می‌شوند و دارای میزی جمع شو هستند. فاصله‌ی بین صندلی‌های این کلاس پروازی، ۸۱-۷۶ سانتی متر برای پروازهای داخلی و ۹۱-۷۶ سانتی متر برای پروازهای بین المللی است. عرض صندلی‌های اکونومی کلاس معمولاً بین ۴۸ تا ۴۴ سانتی متر می‌باشد. حرف Y نمایانگر کلاس پروازی اکونومی است. بر اساس ایرلاین انتخابی، امکانات این کلاس پروازی می‌تواند متفاوت باشد، پتو، مسواک و خمیر دندان، چشم بند، هدفون و… امکاناتیست که در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

در حال حاضر وعده‌های غذایی برای کلاس پروازی اکونومی بیشتر در پروازهای بین المللی سرو می‌شود. اکثر ایرلاین‌ها برای مسیرهای داخلی به میان وعده بسنده می‌کنند. به طور کلی کلاس پروازی اکونومی در بین تمامی کلاس‌های پروازی از قیمت پایین‌تر و راحتی کمتری برخوردار است.

نویسنده : محمد جواد گنجی

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران