شرایط و مدارک دریافت ارز مسافرتی

برای گرفتن ارز مسافرتی می توانید تا سقف یک مبلغ مشخص و فقط یک بار در سال آن را دریافت کنید. برای دریافت ارز مسافرتی نیاز به ارائه مدارک و پر کردن برگه درخواست در بانک ملی است. مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، می توانند پیش از سفر خود برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنند

ارز مسافرتی چیست؟

هنگام سفر به خارج از کشور می توانید از ارز دولتی موسوم به ارز مسافرتی استفاده کنید. این سهمیه ای است که دولت برای مسافران خارج از کشور تعیین کرده است. طبق تصمیم جدید بانک مرکزی در اسفند 1401 مسافران خارج از کشور می توانند در سفرهای هوایی خود 500 یورو و در سفرهای زمینی (ریلی، اتوبوسی و...) 300 یورو ارز مسافرتی دریافت کنند. ارز مسافرتی بعد از عبور از گیت فرودگاه به مسافران داده می شود.

شرایط دریافت ارز مسافرتی

متقاضیان واجد شرایط دریافت ارز مسافری باید قبل از سفر خود و پیش از رسیدن به فرودگاه، برای دریافت حواله ارزی مورد نظر خود اقدام کنند. مسافران باید برای اخذ حواله خود به صورت حضوری به شعب ارزی بانک ملی مراجعه کنند و پس از دریافت رسید و احراز هویت می توانند ارز خود را در فرودگاه دریافت کنند.

در ضمن توجه داشته باشید که ارز مسافرتی به مسافران زیر 5 سال و ایرانیان مقیم خارج از کشور تعلق نمی گیرد. همچنین افرادی که گذرنامه سیاسی دارند در گروه افراد واجد شرایط برای دریافت ارز مسافرتی نیستند. براساس تصمیم جدید بانک مرکزی شرط سنی برای دریافت ارز مسافرتی از 12 سال به 5 سال کاهش پیدا کرده است و بر این اساس تمام مسافران بالای 5 سال می توانند برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنند.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

مسافران متقاضی دریافت ارز مسافرتی برای دریافت 500 یورو باید بلیط مسافرت هوایی، گذرنامه معتبر و فیش پرداخت عوارض خروج از کشور را در دست داشته باشند و به شعب ارزی بانک ملی ارائه دهند. همچنین مسافران برای دریافت 300 یورو ارز مسافرتی زمینی، ریلی و دریایی نیز باید بلیط مسافرت دریایی و ریلی خود، گذرنامه معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار، ویزای کشور مقصد در صورت نیاز و فیش پرداخت عوارض خروج از کشور را به باجه‌های بانک ملی ارائه دهند.

بنابراین مدارک لازم هنگام مراجعه به بانک ملی برای دریافت ارز مسافرتی به صورت فهرست وار از این قرار است:

اصل کارت ملی

گذرنامه معتبر (با حداقل 6 ماه اعتبار) و کپی آن

بلیط رفت یا بلیط رفت و برگشت سفر هوایی (کاغذی یا الکترونیکی)

ویزای کشور مورد نظر در صورت نیاز

رسید پرداخت عوارض خروج از کشور

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد

ارز مسافرتی با ارز آزاد تفاوت قیمت دارد و این سهمیه ای است که دولت به منظور مدیریت مالی سفر برای مسافران خارج از کشور در نظر گرفته است. بر همین اساس همواره قیمت ارز مسافرتی چند هزار تومان پایین تر از ارز آزاد است.

ارز مسافرتی چقدر است؟

مقدار ارز مسافرتی که به هر مسافر تعلق می گیرد، با نوسان قیمت ارز در سال های اخیر با تغییراتی مواجه شده است. در سال 1401 نیز شاهد تغییرات زیادی در قیمت ارز بودیم. این تغییرات موجب شد بانک مرکزی در مقدار ارز مسافرتی تخصیصی به هر مسافر نیز تجدید نظر کند. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، براساس جدیدترین تصمیم بانک مرکزی ایران در حال حاضر (بهمن 1401) ارز مسافرتی برای سفرهای خارجی هوایی 500 یورو و برای سفرهای زمینی 300 یورو تعیین شده است. همچنین ارز مسافرتی تخصیصی برای مسافران کشورهای بدون ویزا (چه هوایی، چه زمینی) 300 یورو اعلام شده است.

ارز مسافرتی از کجا بگیریم؟

حواله دریافت ارز مسافرتی را باید پیش از سفر خود تهیه کنید. سپس در فرودگاه و بعد از رد شدن از گیت با ارائه مدارک لازم، ارز مورد نظر خود را دریافت خواهید کرد. برای ثبت نام دریافت ارز مسافرتی با در دست داشتن مدارک خود می توانید به یکی از شعب ارزی بانک ملی مراجعه کنید. پیشتر 5 بانک سامان، ملی، ملت، پارسیان و تجارت به عنوان صرافی های بانکی برای دریافت ارز مسافرتی معرفی شده بودند، اما در جدیدترین اطلاعیه بانک مرکزی نامی از این بانک ها نیامده و تنها به شعب ارزی بانک ملی اشاره شده است.

دریافت ارز مسافرتی از خودپرداز فرودگاه ها

برای اولین بار از بهمن 1401 مسافران می توانند ارز مسافرتی خود را از خودپردازهای واقع در فرودگاه های بین المللی کشور دریافت کنند. براساس اخبار تازه منتشر شده، مسافران سفرهای هوایی می‌توانند به شعب بانک ملی مراجعه کرده و ریال خود را پرداخت کنند و ثبت نام اولیه برای دریافت ارز مسافرتی را انجام دهند. پس از انجام این مراحل، ارز مسافرتی خود را پشت گیت فرودگاه بین المللی دریافت خواهند کرد. قرار است به زودی بانک‌های دیگری نیز به این طرح اضافه شوند و امکان دریافت ارز مسافرتی از خودپردازهای سایر بانک ها نیز مقدور شود.

ارز مسافرتی کربلا

اگر قصد سفر به عتبات و عالیات را دارید و مسافر کربلا هستید، باز هم می توانید براساس نوع سفر خود (هوایی یا زمینی) بین 300 تا 500 یورو ارز مسافرتی دریافت کنید. مراحل دریافت ارز مسافرتی برای عراق نیز تفاوتی با سایر مقاصد ندارد. با این حال مدیر کاروان شما را در این خصوص بیشتر راهنمایی خواهد کرد. در ضمن برای اینکه به شما ارز مسافرتی تعلق بگیرد، باید نام و مشخصات شما در سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد.

ثبت دیدگاه

کد امنیتی

نظرات کاربران